Štediš, kupiš, pokvari se, baciš pa kupiš novi. Začarani je to krug u koji su gotovi svi upali barem jednom u životu kada su posrijedi kućanski aparati i mobiteli. Pokvari li se stari uređaj, popravak je, složni su potrošači, uglavnom neisplativ jer u većini slučajeva košta više od polovice novog aparata, a u nekima čak i više od pune cijene. Problem je kod mnogih uređaja i taj što se brzo pokvare, a tajming je, kažu, presavršen za proizvođače jer baš istekne garancija.
Međutim, uskoro bi se to moglo promijeniti zaživi li zakon Europske komisije koji planiraju sljedeće godine predložiti na razini Unije, a njime bi se osigurala veća kvaliteta i trajnost uređaja.
Smanjilo bi se dakle i njihovo bacanje, očuvao okoliš, otvorila radna mjesta, ali i srozala cijena skupih zamjenskih dijelova te popravaka. Osiguralo bi se to zabranom programiranog kvarenja, uvođenjem oznake “popravljivosti” na uređaje i postavljanjem mjerača korištenja kako bi potrošač u svakom trenutku znao što od kupljenog proizvoda može očekivati
To je i ono što kupci žele jer su, prema istraživanjima, ljudi spremni platiti proizvod više da bi im dulje trajao. A većina bi usto radije popravila stari uređaj nego kupila novi. Pitali smo stoga zagrebačke servisere što misle o ideji, odnosno prijedlogu regulative, a svi su složni oko jedne stvari: da za njih to znači da će imati više posla.
– Pozdravljam taj zakon zato što se uređaji brže kvare nego što je to bilo prije, primjerice, deset godina. Razlog je, između ostalog, i to što su elektroničke komponente koje su ugrađene u današnje aparate lošije od nekadašnjih mehaničkih te samim tim i skuplje za popravak. Pa se njih ne isplati popravljati i ljudi su prisiljeni kupiti novi uređaj – objašnjava majstor Vedran Krček, iskusni serviser kućanskih aparata i vlasnik obrta Mašinko. Pa dodaje kako bi od nove regulative koristi imali i servisi i njihovi klijenti.
S njim se slaže i Josip Karačić, vlasnik prodavaonice i servisa Moby Shop Smiley. Majstor za mobitele, međutim, mišljenja je i da su nerijetko ljudi također željni noviteta, a teško je promijeniti navike i tržište. Tako se i samovoljno ponekad okreću kupnji novih uređaja, a katkada su pak, ako je u pitanju kvar, na to prisiljeni previsokim cijenama zamjenskih dijelova. – Ljudi se odlučuju na lakše i brže popravke koji su jeftiniji, a kod skupljih se radije okreću kupnji novih uređaja pa makar ga uzi- mali na rate i pretplatu, odnosno ugovor koji se razvlači u većini slučajeva na dvije godine – kaže Karačić.
Popravak starog ili kupnja novog ovisi i generacijama, ističu u servisu Mlađan, objašnjavajući kako se starije osobe više brinu o odr- žavanju uređaja i redovnom servisiranju pa i to utječe na životni vijek tehnike. A kad se ne proizvodi…
– Ako se nešto održava, onda je i popravak jeftiniji jer se u takvim slučajima ne istroši puno dijelova. Postoje potrošači koji bi popravljali uređaje stare i više od 20 godina jer su vezani za njih i zadovoljni time kako rade, ali se jednostavno više ne mogu doći do određenog rezervnog dijela jer se ne proizvodi – govore u servisu Mlađan.
Trebalo bi, dodaju, smanjiti cijenu dijelova i pokušati što više uređaja reparirati jer bi se tako primarno očuvao okoliš i smanjilo zagađenje, a za jamstva ističu kako su dvosjekli mač jer su, kako su pokazala istraživanja, neki uređaji programirani da se pokvare odmah nakon isteka. No, postoji i druga strana medalje. – Problem je, naime, što danas dosta kupaca i ne prouči jamstveni list kada kupi uređaj te ne provjeri koja su njihova prava i obveze pa se razočaraju kad im popravak ne pokriva jamstvo – zaključuju.
Ukoliko trebate brz i pouzdan servis kućanskih aparata, rezervirajte svoj termin odmah.
Izvor: Večernji.hr